ενα ανοιχτο
βιωματικο σχολειο τησ φυσησ στο κεντρο τησ πολησ
Μέσα σε ενα περιβάλλον που λειτουργεί ως
αυτάρκες φυσικό οικοσύστημα αλλά και πνεύμονα πρασίνου, πολύ κοντά στο
κέντρο της πόλης, μαθητές όλων των ηλικιών και βαθμίδων, έρχονται σε επαφή με
ποικίλλα γνωστικά αντικείμενα της εκπαίδευσης στην αειφόρο ανάπτυξη , με στόχο την έρευνα και θεμελίωση μιας ολιστικής και βιώσιμης οπτικής
του φυσικού αλλά και του κοινωνικού μας περιβάλλοντος.
Τα γνωστικά αντικείμενα που ερευνώνται και
αναπτὐσσονται είναι:
·
Παραδοσιακή και φυσική καλλιέργεια,
·
Δημιουργία του δικού μας
αειφορικού κήπου
·
Τράπεζα Παραδοσιακών Σπόρων
·
Μείωση του περιβαλλοντικού
μας αποτυπώματος,
·
Κομποστοποίηση (οικιακή και
συνοικιακή)
·
Δημιουργική επανάχρηση,
ιδιοκατασκευές από άχρηστα υλικά (diy crafts)
·
Ανάγνωση και χρήση των
θεραπευτικών βοτάνων και δημιουργία φυτικών προϊόντων (π.χ φυτικά ἐλαια,
αφρόλουτρο κ.α)
·
Οικοτεχνία
Οι μαθητές μπορούν να δουλέψουν πάνω σε ένα
διαφοροποιημἐνο μοντέλο μιας βιώσιμης ενεργειακά κοινωνίας ,
εναρμόνισμένη με τις φυσικές διαδικασίες. Το εκπαιδευτικό έργο του Αγρόκτηματος
Φοίφα-RE:THINK στοχεύει στην δημιουργίας ενός “ανοιχτού βιωματικού σχολείου, υποστηρικτικό
και ανοιχτό προς το Δημόσιο σχολείο και με κεντρικό στόχο την ανάπτυξη
του “Πολιτισμού της Καλλιέργειας”.
Συνεχίζονται
με αμείωτο ενδιαφέρον οι επισκέψεις σχολείων, σχολικών ομάδων αλλά και γκρούπ
ενδιαφερόμενων στο Αγρόκτημα Φυσικής και
Παραδοσιακής Καλλιέργειας Φοίφα-RE:THINK.
Οι μαθητές μπορούν να δουλέψουν πάνω σε ένα διαφοροποιημἐνο
μοντέλο μιας βιώσιμης ενεργειακά κοινωνίας , εναρμόνισμένη με τις φυσικές διαδικασίες. Το εκπαιδευτικό
έργο του Αγρόκτηματος Φοίφα-RE:THINK στοχεύει στην δημιουργίας ενός "ανοιχτού
βιωματικού σχολείου, υποστηρικτικό και ανοιχτό προς το Δημόσιο σχολείο και με κεντρικό στόχο την ανάπτυξη του “Πολιτισμού
της Καλλιέργειας".
. Από το 2014 που ξεκίνησε πιο οργανωμένα το εκπαιδευτικό του
έργο το Αγρόκτημα Φυσικής Καλλιέργειας Φοίφα- RE:THINK, πάνω από 200
σχολικές ομάδες εχουν :
-
εξοικειώθεί
με τεχνικές φυσικής καλλιέργειας είτε για το σπίτι τους , είτε για τον κήπο του
σχολείου τους,
-
έρθει σε επαφή με την λειτουργία , λογική της
Ανοιχτής Τράπεζας Σπόρων μας , όπως και βοήθησαν στην αναπαραγωγή και ανατροφοδότησή
της με ανοιχτό, παραδοσιακό, πολλαπλασιαστικό υλικὀ.
-
εξοικειώθεί
στην καθημερινή τους πρακτική στην φυσική κομποστοποίηση. Μάλιστα δεκάδες ήταν
τα σχολεία που υιοθέτησαν κομποστοποιητή, στο πλαίσιο της ανάπτυξης Δικτύου
Συνοικιακής Κομποστοποίησης
-
εξοικειώθεί
με “ έξυπνες” τεχνικές δημιουργικής επανάχρησης είτε για χρηστικές, είτε και
εικαστικές κατασκευές.
-
Η Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη (ΕΑΑ) ενδυναμώνει
τους μαθητές να λάβουν συνειδητές αποφάσεις και υπεύθυνη δράση για την
περιβαλλοντική ακεραιότητα, την οικονομική βιωσιμότητα και για μια δίκαιη κοινωνία για τις παρούσες και
τις μέλλουσες γενιές σεβόμενοι την πολιτισμική ποικιλότητα. Είναι μια διαρκής
εκπαίδευση και αναπόσπαστο συστατικό στοιχείο ποιότητας στην εκπαίδευση. Η ΕΑΑ
είναι ολιστική και μετασχηματιστική εκπαίδευση η οποία αφορά το περιεχόμενο,
την παιδαγωγική και το μαθησιακό περιβάλλον. Επιτυγχάνει το σκοπό της μέσα από
το μετασχηματισμό της κοινωνίας.. (UNESCO 2014)
Τα εκπαιδευτικό έργο του Αγροκτήματος Φοίφα-RE:THINK έχει συμπεριληφθεί
και στα πρακτικά του Παννελήνιου Δικτυου Εκπαιδευτικών Περιβαλλοντικής
Εκπαίδευσης ,ενώ υπάρχει εκτεταμενη αναφορά σε εκπαιδευτικά περιοδικά και site πανελλήνιας
εμβέλειας.
Φορέας διαχείρισης , έρευνας και εκπαίδευσης είναι η RE:THINK ΚΟΙΝ.Σ.ΕΠ, η οποία
και ως βασικό εκπαιδευτικό στοχο έχει της δόμηση μιας πιο
“ εξυπνης και βιώσιμης διαχείρισης της
καθημερινότητάς βασισμένη σε μια ολιστική ενεργειακά οπτική.
Μέσα από την εκμάθηση
ποικίλων τεχνικών αυτοδιαχείρισης των απορριμάτων μας , οπως η φυσική κομποστοποίηση , η δημιουργική
επανάχρηση , μαθητές μαθαίνουν πως να μείωνουν το ενεργεικακό τους αποτύπωμα .
“Το καλύτερο άλλωστε σκουπίδι είναι αυτό που δεν
δημιουργήθηκε ποτἐ”.
Μαθαίνουν να
καλλιεργουν την δική τους φυσική τροφή , ενσωματὠνοντας έτσι στην καθημερινότητἀ
τους την υγιείνη διατροφή, βασισμένη στις παραδοσιακές ποικιλίες του τόπου μας,
καθώς και στην αρχή της εγγύτητας της διατροφικής τροφικής παραγωγής.
Κατανοούν και έτσι σέβονται το κύκλο του φυτού και του
σπόρου.
Μέσα από την συνεχή αναζήτηση έξυπνων ενεργειακά τρόπων και τεχνικών ενσωματωσης
στο οικοσυστημά μας, μαθητές αλλά και άλλοι ενδιαφερόμενοι κατακτούν πολύτιμες
γνώσεις πάνω στην λειτουργία του φυσικού οικοσύστηματος αλλά αναπτυσουν την
ενσυναίσθηση και διασυνεκτική λογική αντιμετωπισης των προβληματων , οπως
και ευέλικτη, δημοκρατική συμπεριφορά
και σκέψη.
Τα παραπάνω στοιχεία αποτελούν βασικά δομικά
χαρακτηριστικά του “ Πολιτισμού της Καλλιέργεας”, που αναπτύσσει το Αγρόκτημα
Φοίφα και η ομάδα εργασίας του, η RE:THINK κοιν.σ.επ
Η παιδαγωγική προσέγγιση των εκπαιδευτικών προγραμμάτων
βασίζεται στο παιχνίδι ως εργαλείο μάθησης, στην όξυνση της παρατηρητικότητας,
στην βιωματική προσέγγιση των γνωστικών αντικειμένων, στην συνεργασία και στην
ισονομία._
Το Αγρόκτημα παράλληλα στοχευει στην εκπαιδευση όλης της
οικογενειας με ποικίλλες ανοιχτές και πιο παιγνιες δράσεις , όπως είναι η “ΚΥΡΙΑΚΗ
ΣΤΟ ΑΓΡΟΚΤΗΜΑ”, με ποικιλλες δραστηριοτητες για μικρούς και μεγαλους.
Έχει εγκαταστήσει τις ανοιχτές γιορτές ανταλλαγής
Παραδοσιακών Σπόρων, μια ευκαιρία να έρθουν σε επαφη και να ανταλλαξουν
γνώσεις, σπόρους και εμπειρίες παλαιοί και νέοι σποροφύλακες της περιοχής μας
και όχι μονο., συμβαλλοντας στην ανάπτυξη του παγκόσμιου πλέον κοινωνικού
ρεύματος για μια βίωσιμη και καθαρή γεωργία
Παραλληλα διοργανώνει και ξεχωριστά επιμέρους θεματικά
εργαστήρια για ενήλικες , οπως εργαστήρια φυτικών καλλυντικών, βιωματικά
εργάστηρια αεικαλλιέργειας, αλλα και για
την περίοδο των Χριστουγέννων το RE:THINK CHRISTMAS LAB, ένα πολυεργαστηριο
κατασκευής αυτοσχέδιων χριστουγεννιάτικων στολιδιων και δώρων απο φυτικά και
ανακύκλωσιμα υλικα.
Σε όλο
αυτό το ταξίδι, που συνεχώς εμπλουτίζεται με νέους ανθρώπους και ερεθίσματα σταδιακά
αυξανομενο είναι το ενδιαφέρον της εκπαιδευτικής κοινότητας, αλλά και μεμονωμένα
του μέσου ανθρωπου που θέλει να είναι
πιο δημιουργικός και ενεργειακά όσο γίνεται αυτάρκης
Για
αυτό και το ευχαριστω´είναι η μόνη λεξη που μπορουμε να πούμε.
Ο
δρόμος για μια πιο βίωσιμη και ολιστκή κοινωνία είναι σίγουρα μακρύς και τα
εμπόδια πολλά και σε διάφορα επίπεδα.
Αναζητουμε
συνεργατές και υποστηρικτές σε όλο αυτό το ταξίδι καθώς ομολογουμενως ο τομέας
της αγροοικολογίας , της κοινωνικής οικολογίας δυστυχὠς δεν εἰναι ανεπτυγμένος
στην χώρα μας. Αλλα οπου υπάρχει ζήτηση εν καιρω θα ύπαρξει και η αντιστοιχη
προσφορά. Και μονο με την πίστη και την θετική ενέργεια και την συνέργεια κοινωνίας και επιστημης
μποορύμε να προχωρήσουμε .
Ευχαριστουμε
παραυτα την σχολική κοινότητα της Μεσσηνίας αλλά και σχολεια εξω απο την
Μεσσηνια, που μας έχουν εμπιστευτει και συνεργαστει μαζί μας, ευχαριστουμε
επιστημονικους συνεργατες απο τον ΕΛΓΟ῏Δημητρα της Καλαματας,.
Εἰμαστε ευγνώμονες που
το Ινστιντουτο Κοινωνικής Οικολογίας της Βιέννης, από το ALPEN ADRIA UNIVERSITY μας εδειξε την εμπιστοσὐνη του και μας κάλεσε σε συνεργασία στο πεδίο
έρευνας και εκπαίδευσης στην φυσική κομποστοποίηση , με αντικείμενο εφαρμογής
την Σαμοθράκη και την μετάβαση του νησιού σε μια ενεργειακά αποδοτικότερη
διαχείριση των αποριμμάτων του.
Ελπίζουμε
και οι ερευνητικοί φορείς του τόπου μας να ανταποκριθούν στο κάλεσμἀ μας.
Εκπαιδευτικοί
που θελουν να αιτηθούν συμμετοχή στα προγράμματά μας ή και να λάβουν τον ενημερωτικο
εκπαιδευτικο οδηγο , μπορούν να στείλουν mail στο farmafifa@gmail.com ή και
στα τηλ. 2721022505
Για
πληροφορίες σε σχέση με τα εκπαιδευτικά προγράμματα του Αγροκτήματος Φοίφα-RE:THINK αλλά και το ευρύτερο έργο της RE:THINK KOIN.Σ.ΕΠ
οι ενδιαφερομενοι μπορουν να επισκεφτουν τους συνδέσμους
www.rethink-proejct.gr
Η και
να επισκεφτουν το ίδιο το Αγρόκτημα Φυσικής Καλλιέργειας Φοίφα, καθημερινές,
στην Ηρωων Πολυτεχνείου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου