Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου 2019

Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ


  Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΑΕΙΦΟΡΙΑΣ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΜΟΥ.
Η ΠΡΟΣΛΗΨΗ ΤΗΣ ΕΝΝΟΙΑΣ ΤΟΥ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΟΣ ΑΠΟ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΚΑΙ Η ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΩΝ ΠΟΡΩΝ- ΑΕΙΦΟΡΙΑ

Από την παρουσίαση των βιβλίων στη Στοά του Βιβλίου 8/12/2003
ΕΓΚΑΙΝΙΑ ΕΚΘΕΣΗΣ
Δάσος & Ζωή

Η σχέση μου με το εκπαιδευτικό βιβλίο και μάλιστα το βιβλίο περιβαλλοντικής εκπαίδευσης προέκυψε πριν αρκετά χρόνια από την εργασία μου σα δασκάλα.
Συγκεκριμένα είχε καθιερωθεί στα σχολεία, περίοδος 1980- 1985, το μάθημα Μελέτη του Περιβάλλοντος τα δε βιβλία που έπρεπε να χρησιμοποιήσουμε έφεραν στο εξώφυλλο τον τίτλο Μελέτη του Περιβάλλοντος και 1ο Κεφάλαιο ήταν η πλατεία του χωριού, η Kοινότητα .
Συγκρίνοντας, λοιπόν, τον τίτλο με το περιεχόμενο του βιβλίου, αντιλήφθηκα πως υπήρχε ένα κενό.

Στην ερώτησή μου δε προς τα παιδιά τι φαντάζεστε πως θα μιλήσουμε σ’ αυτό το μάθημα, που ονομάζεται Μελέτη του Περιβάλλοντος, τα παιδιά δεν είχαν απαντήσεις.
Στο ερώτημά μου, τι είναι Περιβάλλον; Πάλι τα παιδιά δυσκολεύονταν να απαντήσουν και να ορίσουν τι είναι περιβάλλον. Ένα παιδάκι θυμάμαι είχε πει, Περιβάλλον είναι ένα βουνό. Άλλα είπαν, πως δεν πρέπει να πετάμε σκουπίδια στις παραλίες και στους δρόμους.
Το κενό, λοιπόν, που αφορούσε την κατανόηση της έννοιας του περιβάλλοντος ήταν φανερό και αισθάνθηκα πως θα έπρεπε να σκεφτώ ένα τρόπο ώστε να γίνει κατανοητή η έννοια του περιβάλλοντος στα παιδιά. Τότε σε μια κόλλα χαρτί ζήτησα από τα παιδιά να ζωγραφίσουν πρώτα τον εαυτό τους.
Μετά πιο πέρα να ζωγραφίσουν ένα σπίτι, ένα παιδάκι, ένα δέντρο, ένα ζωάκι, λουλούδια, πουλάκια, τον ήλιο και ό,τι άλλο ήθελαν. Όταν τελείωσε η ώρα της ζωγραφικής, ζήτησα από τα παιδιά να βάλουν το δάχτυλό τους και να δείξουν το σπίτι της ζωγραφιάς και να περιγράψουν ό,τι υπάρχει γύρω από το σπίτι. Τότε τους είπα πως  αυτό που περιγράψατε και βρίσκεται γύρω από το σπίτι είναι το περιβάλλον του σπιτιού.
Μετά τους ζήτησα να βάλουν το δάχτυλό τους και να δείξουν το ζωάκι της ζωγραφιάς και να περιγράψουν ό,τι υπάρχει γύρω από το ζώο. Τότε επίσης τους είπα ότι αυτό που περιγράψανε είναι το περιβάλλον του ζώου.
Μετά το ίδιο έγινε και με το δέντρο και περιγράψανε το περιβάλλον του δέντρου, εν συνεχεία περιγράψανε το περιβάλλον του παιδιού της ζωγραφιάς, το περιβάλλον των πουλιών, των λουλουδιών, του ήλιου.
Τελευταία ζήτησα να βάλουν το χεράκι πάνω στον εαυτό τους στην εικόνα και να περιγράψουν ό,τι βρίσκεται γύρω από τον εαυτό τους. Τότε τα παιδιά άρχισαν να κατονομάζουν το περιβάλλον τους λέγοντας πως περιβάλλον μου είναι το σπίτι, το παιδάκι, το δέντρο, τα λουλούδια, τα πουλάκια, ο ήλιος. Έτσι καταλήξαμε στον ορισμό του περιβάλλοντος λέγοντας πως Περιβάλλον είναι ότι βρίσκεται έξω από το περίγραμμα του σώματός μας.
Συμφωνήσαμε ότι ο καθένας έχει το δικό του Περιβάλλον. Χαρακτηρίσαμε το περιβάλλον έμψυχο ή άψυχο, ευχάριστο – δυσάρεστο, κοντινό ή μακρινό.
Μιλήσαμε για τις αισθήσεις μέσω των οποίων επικοινωνούμε με το περιβάλλον και τον καθοριστικό ρόλο του εγκεφάλου στην κατανόησή του. Τις αλληλεξαρτήσεις και τις διάφορες επιρροές που δεχόμαστε από το περιβάλλον το φυσικό ή το κοινωνικό.
Έτσι γραφτήκαν τα πρώτα 3 βιβλία
1)     Εγώ και το Περιβάλλον μου
2)     Το κοντινό μου Περιβάλλον η γη
3)      Το μακρινό μου Περιβάλλον  ο ήλιος και τ΄ αστέρια
 Και βεβαίως η έκπληξη και η ικανοποίηση  των παιδιών ήταν πολύ μεγάλη όταν αντιλαμβάνονταν μια άλλη διάσταση του εγώ και του περιβάλλοντος.
Ένα Εγώ το οποίο δεν περιορίζεται στα φυσικά εξωτερικά χαρακτηριστικά του εαυτού τους αλλά προσδιορίζεται και διαφοροποιείται ταυτόχρονα μέσα από τις άπειρες σκέψεις που μπορεί να κάνει, τα άπειρα συναισθήματα που βιώνει σε ένταση και βάθος, τις συμπεριφορές που αναπτύσσει και ένα περιβάλλον που εκτυλίσσεται από τα άμεσα πρόσωπα και πράγματα και φτάνει μέχρι ψηλά τον ουρανό, τον ήλιο και τ’ αστέρια.
Τελευταία παρ’ όλο που επαγγελματικά ασχολούμαι με μεγάλα παιδιά και εννοώ τους εργαζόμενους της εταιρείας που εργάζομαι, προέκυψε ένα ακόμη βιβλίο για το περιβάλλον το www.ΔΑSOS.GR το οποίο καταπιάνεται με μια άλλη έννοια τη διαχείριση των πόρων και την αειφορία. Ένα βιβλίο που γράφτηκε με πολύ συναίσθημα μετά από όλη αυτή την κακοποίηση που ασκούμε όλοι, άλλοι σε μικρότερο και άλλοι σε μεγαλύτερο βαθμό , στο περιβάλλον μας. Το δάσος σε αυτό το βιβλίο όπως τονίζω και στην εισαγωγή του βιβλίου κάνει απεγνωσμένα μία έκκληση και ζητά  από εμάς  να αλλάξουμε αυτή ακριβώς τη στάση για να μπορεί να είναι για εμάς ένας αειφόρος πόρος ζωής και όλων αυτών των πραγμάτων που μας δίνει.
Είναι γεγονός, πως γράφοντας ένα βιβλίο για παιδιά, το πρώτο που προσπαθώ να επιτύχω είναι να κινητοποιήσω το συναίσθημά τους,  να ενεργοποιηθεί ο συναισθηματικός τους κόσμος, καθοριστικός παράγοντας αυτοπαρακίνησης
Το δεύτερο να προσθέσω κάτι στις γνώσεις τους και να ικανοποιήσω την ανάγκη που έχουν τα παιδιά σ’ αυτή την ηλικία για μάθηση και γνώση και το τρίτο να επηρεάσω τις στάσεις ζωής, τη συμπεριφορά που αναπτύσσουν για τα πράγματα γύρω τους και το περιβάλλον.
Επίσης, γράφοντας ένα βιβλίο για παιδιά πάντα σκέφτομαι τους μεγάλους και τον σημαντικό ρόλο που παίζουν ως  πρότυπα οι ίδιοι στην ανάπτυξη των παιδιών. Τα βιβλία μου λοιπόν για  παιδιά αφορούν και τους μεγάλους.
Σας ευχαριστώ
Καραλάζου  Θωμαή
Ψυχολόγος
Σύμβουλος Προσωπικής και Επαγγελματικής Ανάπτυξης
Τηλ. 210 8017906Κιν. 6977405956
ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΚΑΣΤΑΝΙΩΤΗΣ/ ΤΑ ΕΞΩΦΥΛΛΑ ΤΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ


ΤΙΤΛΟΣ ΒΙΒΛΙΟΥ : WWW.ΔΑSOS.GR

Περίληψη Λιανική τιμή 12,78€
ΕΙΣΑΓΩΓΗ:  Το βιβλίο www.ΔΑSOS.gr γράφτηκε για τα παιδιά αλλά απευθύνεται και στους μεγάλους. Περιβάλλον , όπως υποδεικνύει και ετυμολογικά η λέξη , είναι κάθε τι έξω από εμάς, κάθε τι που μας περιβάλλει. Ξεχνάμε όμως ότι ζούμε μέσα σε αυτό , ότι η ύπαρξή μας εξαρτάται από αυτό  ενώ  αρκετά συχνά αναπτύσσουμε μια στάση αρνητική και μια συμπεριφορά απαράδεκτη.
Το δάσος , σε αυτό το βιβλίο, κάνει απεγνωσμένα μία έκκληση και ζητά αυτή ακριβώς τη στάση να αλλάξουμε. Μιλά για αγάπη, φροντίδα και προστασία, για μάθηση και γνώση, για δυνατή σχέση εξάρτησης που ενώνει τη φύση και τον άνθρωπο, για υπεύθυνη διαχείριση των πόρων, για στιγμές αναζωογόνησης και χαράς. Απευθύνεται κυρίως στα παιδιά γιατί οι στάσεις ζωής για τα πράγματα και τους ανθρώπους αποκτούν θεμέλια κατά την παιδική ηλικία. Αφορά όμως και τους μεγάλους γιατί αυτές οι στάσεις εδραιώνονται και μετατρέπονται σε συμπεριφορές μέσα από τη δική τους επιρροή στο σπίτι, στο σχολείο, στην κοινωνία.
ΚΕΙΜΕΝΟ ΣΤΟ ΠΙΣΩ ΕΞΩΦΥΛΛΟ
Σκέφτηκες ποτέ τι θα έλεγε το δάσος αν είχε φωνή; Εδώ, σε αυτό το βιβλίο, το δάσος μιλάει. Και σε προσκαλεί να το γνωρίσεις καλύτερα και να το αγαπήσεις. «Έλα να με βρεις στη νέα μου διεύθυνση, www.ΔASOS.gr, έχω πολλά να σου πω. Ξέρεις άραγε πόσα πράγματα σου προσφέρω απλόχερα; Το μόνο αντάλλαγμα που σου ζητώ είναι κάτι τόσο απλό, μα και τόσο σημαντικό: φροντίδα και αγάπη». Το δάσος ζητά την προσοχή σου, μα ακόμα περισσότερο ζητάει τη φιλία σου. Είναι ό,τι πολυτιμότερο μπορείς να του δώσεις. Θα του το αρνηθείς;


3 Βιβλία με κοινό τίτλο : ‘’Έλα να γνωρίσεις το περιβάλλον σου’’







1.     Εγώ και το περιβάλλον μου , Λιανική τιμή 5,33€
ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Αυτό το βιβλίο θα σε βοηθήσει να μάθεις περισσότερα για το τι είσαι εσύ και τι είναι το περιβάλλον σου. Θα δεις ότι εκτός από το λεπτό ή παχουλό σωματάκι σου, τα κοντά ή μακριά μαλλιά σου, τα καστανά ή γαλανά μάτια σου , είσαι ένα παιδάκι που μπορεί να σκεφτεί πολλά, να νιώσει πολλά και να κάνει πολλά πράγματα.
Θα δεις ότι τόσο εσύ παρ΄όλη τη μικρή σου ηλικία, όσο και το περιβάλλον σου στο οποίο ζεις και μεγαλώνεις, είστε πολύ μεγάλα, τόσο που δεν μπορείς να βρεις το τέλος.


2.     Η Γη, το κοντινό μου περιβάλλον, Λιανική τιμή5,33€
ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Τώρα θα σε ξεναγήσουμε στο κοντινό σου περιβάλλον τη γη, πάνω στην οποία πατάς και ζεις μαζί με τόσους άλλους ανθρώπους νέους και γέρους, φυτά, ζώα, βουνά και ποτάμια. Θα μάθεις για το σχήμα της, για τη δύναμη που έχει να μας κρατάει επάνω της, για τον αέρα που φυσάει γύρω της και ακόμη για κάτι που ίσως να μην υποψιάστηκες ποτέ: για τις κινήσεις που κάνει.
Καλό σου ταξίδι!
3.     Ο ήλιος, τ' αστέρια, το μακρινό μου περιβάλλον, Λιανική τιμή5,33€
ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Αυτό το βιβλίο θα σε βοηθήσει να κάνεις ένα πιο μεγάλο ταξίδι. Θα φύγεις από τη γη και θα πετάξεις μακριά της, πολύ μακριά της , στο διάστημα. Θα πας στο μακρινό μας αυτό περιβάλλον που μέχρι σήμερα μόνον οι αστροναύτες μπορούν να επισκεφτούν. Ίσως, κι εσύ, μετά από χρόνια, να μπορέσεις να κάνεις ένα πραγματικό ταξίδι στο διάστημα. Κανείς δεν το ξέρει!
Σ΄αυτό το φανταστικό, όμως,  ταξίδι θα επισκεφτείς άλλα 8 αστέρια, τους πλανήτες όπως λέμε, που κινούνται γύρω από τον ήλιο όπως η γη. Μοιάζουν να χορεύουν έναν ατελείωτο χορό γύρω από τον ήλιο. Θα επισκεφτείς το φεγγάρι, τη σελήνη όπως το λένε οι επιστήμονες. Τέλος, θα μάθεις πολλά για τον ήλιο, που μας φωτίζει, μας ζεσταίνει και χαρίζει ζωή σε όλους, φυτά, ζώα και ανθρώπους.


ΚΕΙΜΕΝΟ ΣΤΟ ΠΙΣΩ ΕΞΩΦΥΛΛΟ ΚΑΙ ΤΩΝ ΤΡΙΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ
Τα τρία βιβλία με τον κοινό τίτλο ‘’ έλα να γνωρίσεις το Περιβάλλον σου ΄΄ γράφτηκαν για το παιδί των μικρών τάξεων του δημοτικού σχολείου  και  εκτός από τον εκπαιδευτικό τους χαρακτήρα, σκοπό έχουν ν' αναπτύξουν τη σκέψη και την κριτική ικανότητα του παιδιού.
Το περιεχόμενό τους είναι ένα σύνολο από στοιχεία-πληροφορίες και συγκεκριμένα παραδείγματα, που απ' τη μια μεριά ενημερώνουν το παιδί πάνω σε βασικές έννοιες, όπως είναι το «εγώ» και το «περιβάλλον», κι απ' την άλλη το συμφιλιώνουν με τη φύση.
Λαμβάνοντας υπόψη τις σύγχρονες απαιτήσεις της Παιδαγωγικής και της Ψυχολογίας, που θέλουν το παιδί να συμμετέχει ενεργά στο περιεχόμενο του βιβλίου και όχι απλό παθητικό αναγνώστη, καθιερώσαμε τη σελίδα με τον τίτλο «Σκέψου και απάντησε», που περιέχει κάθε φορά ενδιαφέροντα  «ασκήσεις-παιχνίδια». Οι έγχρωμες εικόνες, που πλουτίζουν τις σελίδες, συμπληρώνουν τη μάθηση του παιδιού, αλλά ταυτόχρονα κρατούν αμείωτο το ενδιαφέρον των μικρών μαθητών για μελέτη.
Ακόμη, η γλώσσα που χρησιμοποιούμε είναι η γλώσσα που μιλάει, καταλαβαίνει και αισθάνεται το παιδί.
Επειδή, τα τρία αυτά βιβλία έχουν στενή σχέση μεταξύ τους και το ένα είναι συνέχεια του άλλου, καλό είναι το παιδί να τα διαβάσει με τη σειρά, για να μπορέσει να τα κατανοήσει καλύτερα. Επίσης θα προτείναμε το 1ο τεύχος για παιδιά Α’  Δημοτικού, το 2ο τεύχος για παιδιά Β’ Δημοτικού και το 3ο τεύχος για παιδιά Γ’ Δημοτικού.



  ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ 

Η Θωμαή Καραλάζου γεννήθηκε στην Εράτυρα Κοζάνης. Σπούδασε  Παιδαγωγικά, Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο «Paris 7» στη Γαλλία  και Διοίκηση Επιχειρήσεων στην Ελλάδα. Αρχικά εργάστηκε ως εκπαιδευτικός στην Ιδιωτική Εκπαίδευση , στη συνέχεια στην Ελληνική εταιρεία APIVITA στη Διεύθυνση Ανθρωπίνων Πόρων και τελευταία  ασχολείται ως Σύμβουλος Προσωπικής & Επαγγελματικής Ανάπτυξης .
Διαθέτει μία πλούσια διδακτική εμπειρία σε ΚΕΚ και Επιχειρήσεις σε θέματα Διοίκησης Ανθρώπινου Δυναμικού, Ανάπτυξης Επαγγελματικών Δεξιοτήτων, Διαχείρισης του  άγχους και θεμάτων που αφορούν  τη Συναισθηματική Ανάπτυξη των παιδιών και των εφήβων,  τον Επαγγελματικό Προσανατολισμό . Διαθέτει Πιστοποίηση  από το ΕΚΕΠΙΣ  Α.Μ. 404746 ως Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων και Πιστοποίηση ως  Εκπαιδεύτρια Προγραμμάτων ΛΑΕΚ Α.Μ. 57944
Είναι συγγραφέας παιδικών  βιβλίων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης στις εκδόσεις Καστανιώτη.

Είναι μέλος του Πανελληνίου Ψυχολογικού Συλλόγου με στόχο την ανάδειξη θεμάτων που αφορούν την ψυχική υγεία και συμπεριφορά.
Παρέχει υπηρεσίες ψυχολογικής υποστήριξης εθελοντικά στο Πολυϊατρείο του Δήμου Κηφισιάς.
Στηρίζει το έργο Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων για το Περιβάλλον και την Ειρήνη.

Στοιχεία επικοινωνίας:
Καραλάζου  Θωμαή
Ψυχολόγος
Σύμβουλος  Προσωπικής και Επαγγελματικής Ανάπτυξης
Υπηρεσίες Εκπαίδευσης & Ανάπτυξης Ανθρώπινου Δυναμικού
Τηλ. 210 8017906, Κιν. 6977405956

e-mail: karalazou.thomai@gmail.com












Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου